Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka

Interpretacja indywidualna z dnia 26 stycznia 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0111-KDIB3-1.4012.913.2022.2.WN

Prawo do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktur zakupu usług dotyczących projektów związanych z energetyką

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

W dniu 13 grudnia 2022 r. wpłynął Państwa wniosek z 12 grudnia 2022 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktur zakupu usług dotyczących projektów związanych z energetyką. Uzupełnili go Państwo – w odpowiedzi na wezwanie –  pismem w dniu 18 stycznia 2023 r. (wpływ tego samego dnia).

Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego

Państwa Spółka jest czynnym, zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług rozliczającym się za okresy miesięczne. Przedmiotem działalności jest (...)  i produkcja z nich (...), będących przedmiotem sprzedaży (i źródłem uzyskiwanego obrotu). Sprzedaż ta podlega opodatkowaniu podatkiem VAT wg stawek innych niż „zwolnione.

Spółka dokonuje ponadto sprzedaży zwolnionej, stanowi ona jednak marginalną część obrotów osiąganych ze sprzedaży towarów i usług. Proporcja roczna udziału sprzedaży opodatkowanej w sprzedaży ogółem (ustalana wg zasad określonych w art. 90 ust. 2 i dalsze ustawy o VAT) za ostatnie lata przekraczała 99,5%, co - w związku z brzmieniem art. 90 ust. 4 oraz art. 90 ust. 10 pkt 1 ustawy o VAT - daje Spółce pełne prawo do odliczenia VAT od zakupów związanych z tzw. sprzedażą mieszaną (tj. opodatkowaną i zwolnioną z VAT).

Z uwagi na specyfikę prowadzonej działalności gospodarczej (...) Spółka należy do (...) odbiorców energii elektrycznej, która wykorzystywana jest w procesach produkcyjnych Spółki. Dlatego też Spółka pracuje nad wdrażaniem technologii, które pozwolą na ograniczenie kosztów zużycia energii oraz na pozyskanie jej z nowych, ekologicznych źródeł, a jednocześnie częściowe uniezależnienie od dostawców zewnętrznych energii.

Powyższe znalazło swe odzwierciedlenie w Strategii, która wskazuje, że ambicją Spółki jest pozycja (..), wspierającego transformację energetyczną Polski. Ww. Strategia przewiduje także, że powyższe ma zostać zrealizowane m.in. poprzez:

- wzrost udziału własnej (...),

- po osiągnięciu statusu (...),

- wykorzystanie rozwoju mocy wytwórczych z odnawialnych źródeł energii (dalej: OZE) (...).

Aktualny stan wiedzy pozwala przy tym na przyjęcie, że drogą do realizacji ww. celów mogą być inwestycje w: (i) energetykę wiatrową, (ii) farmy fotowoltaiczne, (iii) energetykę jądrową, lub ewentualnie w (iv) inne formy pozyskiwana energii (ze źródeł konwencjonalnych lub niekonwencjonalnych), w zależności od aktualnych uwarunkowań ekonomicznych, środowiskowych i prawnych oraz możliwości wynikających z postępu technicznego.

Wybór określonej technologii produkcji energii elektrycznej oraz dostosowanie do istniejących okoliczności formy organizacyjno-prawnej realizowanego przedsięwzięcia, poprzez podjęcie decyzji o prowadzeniu projektu energetycznego samodzielnie lub poprzez powołanie / wykorzystanie spółki zależnej / akwizycję spółki z branży OZE (co nie będzie podyktowane zamiarem jej przyszłej odsprzedaży, a jedynie zabezpieczeniem Spółce dostępu do zakupu niskoemisyjnej energii, niezbędnej dla wytwarzania towarów, będących przedmiotem sprzedaży opodatkowanej VAT) wymaga często przeprowadzenia szeregu analiz, w tym z wykorzystaniem świadczących usługi doradcze firm zewnętrznych.

Mogą one obejmować:

a)(...)

b)    (...)

c)    (...)   

d)    (...)

e)    (...)

f)(...)

g)(...)

h)(...)

i)     (...) 

W celu wyeliminowania ewentualnych wątpliwości Wnioskodawca informuje, że wydatki na zakup usług dotyczących projektów związanych energetyką: (i) zostały udokumentowane fakturami z wykazaną kwotą podatku VAT (wystawianymi przez czynnych podatników VAT), stąd kwestię udokumentowania tych wydatków należy traktować jako nieobjętą zakresem wniosku o udzielenie interpretacji oraz (ii) nie dotyczą wydatków objętych dyspozycją art. 88 ustawy o VAT.

W uzupełnieniu opisu sprawy wskazali Państwo, że przedmiotem podstawowej działalności Spółki jest (...), których sprzedaż:

- jest źródłem uzyskiwanego obrotu,

- podlega opodatkowaniu podatkiem VAT wg stawek innych niż „ZW”.

Z uwagi na fakt, iż w/w działalność gospodarcza cechuje się znacznym stopniem energochłonności, Spółka pracuje nad wdrażaniem rozwiązań, które pozwolą na ograniczenie kosztów zużycia energii oraz na pozyskanie jej z nowych, ekologicznych źródeł, a jednocześnie uniezależnią Spółkę od dostawców zewnętrznych i zabezpieczą Spółce możliwość dostępu do energii (która jest niezbędna dla prowadzenia produkcji (...) będących przedmiotem sprzedaży opodatkowanej VAT). Służyć temu mają m.in. przedstawione we Wniosku udzielenie interpretacji analizy, w tym wykorzystaniem świadczących usługi doradcze firm zewnętrznych, które ułatwią:

- wybór określonej technologii produkcji energii elektrycznej,

- dostosowanie do istniejących okoliczności formy organizacyjno-prawnej realizowanego przedsięwzięcia.

Zamiarem Spółki jest przy tym wykorzystanie efektów przedstawionych we Wniosku projektów związanych z energetyką - w (...), opodatkowanej VAT. Jednocześnie wykluczyć należy sytuację, w ramach której nabycia przedmiotowych usług byłyby związane wyłącznie ze sprzedażą zwolnioną (stanowiąca marginalną część obrotów spółki).

Jak wskazano we Wniosku o udzielenie interpretacji - Spółka prowadzi działalność gospodarczą związaną z (...) i produkcją z nich (...), na którą składają się następujące etapy:

- (...),

- (...),

- (...),

- (...).

Wszystkie w/w procesy cechują się znacznym (...).

Należy podkreślić, że energia elektryczna ma (...) znaczenie w działalności Spółki, bowiem jest niezbędna w procesach produkcji (...), a tym samym i generowaniu sprzedaży opodatkowanej VAT. W tym zakresie obserwowany w ostatnim okresie „chaos” na rynku energii, w tym radykalny wzrost, jak i nieprzewidywalność cen energii rzutuje na konkurencyjność producentów (...), gdyż, co do zasady ze względu na przyjęte zasady rozliczeń w oparciu o ceny giełdowe, głównym obszarem konkurencji na rynku jest utrzymanie efektywności kosztowej. Brak działań zmierzających do zapewnienia stałych dostaw energii oraz do obniżenia kosztów energii - wpłynąłby w sposób negatywny na Spółkę i jej zdolność do generowania sprzedaży opodatkowanej VAT w przyszłości.

Dzięki nabytym usługom doradczym Spółka może:

- właściwie ocenić skutki rozważanych scenariuszy oraz w sposób racjonalny wybrać najbardziej dla niej optymalną technologię produkcji energii,

- dostosować do istniejących uwarunkowań formę organizacyjno-prawną realizowanego przedsięwzięcia energetycznego.

W konsekwencji, zgodnie z oczekiwaniami Spółki, ww. wiedza winna pozwolić na zabezpieczenie energetycznych potrzeb Spółki (poprzez jej produkcję przez samą Spółką lub też inną spółkę celową, od której Spółka będzie nabywała tą energię).

Pytanie:

Czy Spółce przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktur zakupu przedstawionych w opisie stanu faktycznego / zdarzenia przyszłego usług, dotyczących projektów związanych z energetyką?

Państwa stanowisko:

W Państwa ocenie Spółce przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktur zakupu przedstawionych w opisie stanu faktycznego / zdarzenia przyszłego usług, dotyczących projektów związanych z energetyką.

Uzasadnienie:

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy VAT, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124. Stosownie zaś do art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) tej ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikająca z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Warto przy tym podkreślić, że warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest zarówno bezpośredni, jak i pośredni związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi. Przy czym:

- o związku bezpośrednim dokonywanych zakupów z prowadzoną działalnością można mówić wówczas, gdy nabywane towary służą dalszej odsprzedaży, lub też gdy nabywane usługi są niezbędne do wytworzenia towarów lub usług będących przedmiotem dostawy (bezpośrednio więc wiążą się z czynnościami opodatkowanymi wykonywanymi przez podatnika),

- o pośrednim związku nabywanych towarów i usług z działalnością przedsiębiorcy można mówić wówczas, gdy ponoszone wydatki wiążą się z całokształtem funkcjonowania przedsiębiorstwa, mają pośredni związek z działalnością gospodarczą, a tym samym osiąganym przez podatnika obrotem podlegającym opodatkowaniu (stawkami innymi niż ZW).

Powyższe zasady znajdują swe potwierdzenie w zapisach art. 168 Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej. Stanowi on, iż jeżeli towary i usługi wykorzystywane są na potrzeby opodatkowanych transakcji podatnika, podatnik jest uprawniony, w państwie członkowskim, w którym dokonuje tych transakcji, do odliczenia następujących kwot od kwoty VAT, którą jest zobowiązany zapłacić: VAT należnego lub zapłaconego w tym państwie członkowskim od towarów i usług, które zostały mu dostarczone lub które mają być mu dostarczone przez innego podatnika.

Na tle w/w regulacji, wydatkami mającymi związek z osiąganymi przez Spółkę obrotami opodatkowanymi VAT będą przedstawione w opisie stanu faktycznego / zdarzenia przyszłego wydatki, dotyczące projektów związanych z energetyką. Są one bowiem związane z funkcjonowaniem Spółki i prowadzoną przez nią działalnością gospodarczą opodatkowaną VAT.

Uzasadniając powyższe należałoby wskazać, że z uwagi na specyfikę prowadzonej działalności, Spółka należy do największych w Polsce odbiorców energii elektrycznej. Stąd też, mając na uwadze potrzeby Spółki, a także uwarunkowania związane z sytuacją makroekonomiczną oraz geopolityczną, w tym:

- coraz większą presję na produkcję energii elektrycznej ze źródeł o niskiej emisji CO2 (wyrażającą się wyznaczaniem przez UE kolejnych celów w zakresie redukcji emisji gazów cieplarnianych, takich jak neutralność klimatyczna do 2050 r. oraz redukcja emisji o 55% do 2030 r.),

- trwającą wojnę na Ukrainie i związane z tym ograniczenia w dostępie do surowców energetycznych,

-      wszelkie działania zabezpieczające dostęp do nowych, ekologicznych źródeł energii - mają w opinii Spółki związek z osiąganymi obrotami opodatkowanymi VAT. Zapewnią one bowiem bezpieczeństwo energetyczne Spółki niezbędne dla prowadzenia produkcji oraz osiągania obrotów podlegających opodatkowaniu VAT), pozwolą na produkcję wolnej od emisji dwutlenku węgla, a także poprzez ograniczenie kosztów zużycia energii tradycyjnej oraz redukcję opłat związanych z emisją CO2 - poprawią efektywność ekonomiczną Spółki.

Działania takie muszą być jednak odpowiednio ukierunkowane (poprzez wybór właściwej technologii wytwarzania energii oraz wybór optymalnej formy organizacyjno-prawnej realizowanego projektu), co wymaga często przeprowadzenia szeregu analiz, w tym z wykorzystaniem świadczących specjalistyczne usługi doradcze firm zewnętrznych. Dzięki temu bowiem, możliwe będzie podjęcie ostatecznej decyzji dot. kierunku projektów w obszarach związanych z energetyką.

Należy podkreślić, że koszt energii elektrycznej ma (...) znaczenie w działalności Spółki i generowaniu sprzedaży opodatkowanej VAT. W tym zakresie obserwowany w ostatnim okresie radykalny wzrost cen energii rzutuje na konkurencyjność producentów (...), gdyż, co do zasady ze względu na przyjęte zasady rozliczeń w oparciu o ceny giełdowe, głównym obszarem konkurencji na rynku jest utrzymanie efektywności kosztowej. Brak działań zmierzających do obniżenia kosztów energii istotne wpłynie na Spółkę i jej zdolność do generowania sprzedaży opodatkowanej VAT w przyszłości.

Dzięki nabytym usługom Spółka może należycie przygotować się do realizacji kolejnych projektów związanych energetyką oraz właściwie ocenić skutki rozważanych scenariuszy. Z uwagi na powyższe oraz fakt, iż energia jest elementem kosztotwórczym w działalności produkcyjnej Spółki.

-w ocenie Wnioskodawcy nabywane usługi doradcze mają związek z działalnością Spółki opodatkowaną podatkiem od towarów i usług.

Prawo do odliczenia podatku VAT znajduje w tym przypadku także potwierdzenie w unijnej zasadzie neutralności VAT wyrażonej w art. 1 ust. 2 Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28.11.2006 r. (tj. Dz. Urz. UE z 2006 r. nr L 347) oraz w orzecznictwie TSUE.

Przykładowo w wyroku w sprawie C-16/00 Cibo Participation SA (dotyczącym wydatków na doradztwo związane z procesem przejmowania spółek zależnych, na rzecz których w przyszłości nabywca zamierzał świadczyć usługi) TSUE wskazał, że „wydatki poniesione przez spółkę holdingową na różne usługi, które nabywa w związku z nabyciem udziałów w spółce zależnej stanowią część jej kosztów ogólnych i dlatego mają co do zasady bezpośredni związek z jej działalnością gospodarczą jako całością”.

Podobnie w wyroku w sprawie C-249/17 Ryanair Ltd. (dotyczącym wydatków na usługi doradcze, w związku z planami przejęcia innego przewoźnika, na rzecz którego po przejęciu miały być świadczone usługi) TSUE orzekł, że „wydatki te zachowują bezpośredni i ścisły związek z całością tej działalności gospodarczej, a w konsekwencji należą do jej kosztów ogólnych. Wynika z tego, że dotyczący ich VAT uprawnia do pełnego odliczenia”.

Podsumowując, Spółka stoi na stanowisku, w myśl którego na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy VAT, jak również w myśl zasady neutralności podatku VAT wyrażonej w art. 1 ust. 2 Dyrektywy 2006/112/WE Rady, będzie jej przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego związanego z nabyciem przedstawionych w opisie stanu faktycznego / zdarzenia przyszłego usług, dotyczących projektów związanych z energetyką.

W uzupełnieniu wniosku wskazali Państwo, że w Państwa ocenie, biorąc pod uwagę treść art. 86 ust. 1 ustawy VAT, który stanowi, iż: „w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego (...)" należałoby przyjąć, że przedstawione w opisie/niniejszym uzupełnieniu stanu faktycznego / zdarzenia przyszłego nabycia usług doradczych będą pośrednio związane ze sprzedażą opodatkowaną wg stawek innych niż „ZW".

Ocena stanowiska

Stanowisko, które Państwo przedstawili we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Podstawowe zasady dotyczące odliczania podatku naliczonego zostały sformułowane w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz. U. z 2022 r. poz. 931 ze zm.), zwanej dalej ustawą lub ustawą o VAT.

W myśl art. 86 ust. 1 ustawy:

W zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie do art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy:

Kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:

a) nabycia towarów i usług,

b) dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.

Stosownie do ww. przepisów, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn.  odliczenia tego dokonuje zarejestrowany, czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z  wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które są wykorzystywane do wykonywania czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających opodatkowaniu.

Ustawodawca zapewnił podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, to jest m.in. tego, że zakupy są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy.

Zgodnie z art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy,

nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku, gdy  transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

Na mocy art. 88 ust. 4 ustawy,

obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Powołane wyżej przepisy dotyczące prawa do odliczenia podatku naliczonego, stanowią implementację przepisów wspólnotowych odnoszących się do tego zagadnienia.

Podstawowym aktem określającym ramy prawne opodatkowania podatkiem od wartości dodanej jest Dyrektywa Rady 2006/112/WE z 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE L Nr 347 str. 1 ze zm.), zwana dalej Dyrektywą 2006/112/WE, a wcześniej Szósta Dyrektywa Rady 77/388/EWG z 17 maja 1977 r. w sprawie harmonizacji przepisów dotyczących podatków obrotowych – wspólny system podatku od wartości dodanej: ujednolicona podstawa wymiaru podatku – 77/388/EWG (Dz. Urz. WE L Nr 145 str. 1 ze zm.).

Dyrektywa 2006/112/WE jako fundamentalną cechę podatku od wartości dodanej wskazuje zasadę neutralności podatku. Cechą podatku od wartości dodanej, wskazaną w ust. 2 art. 1 ww. Dyrektywy, jest faktyczne obciążenie ciężarem podatku od wartości dodanej jedynie konsumpcji towarów i usług. Z treści tego przepisu należy wnioskować, że podatek ten nie powinien obciążać podmiotów biorących udział w obrocie towarami i usługami, niebędących ich ostatecznymi odbiorcami. Należy jednak zwrócić uwagę, że zgodnie z postanowieniami art. 1, podatek powinien być naliczany na wszystkich stadiach obrotu, z etapem sprzedaży detalicznej włącznie. Mechanizmem zapewniającym obciążenie podatkiem wyłącznie ostatecznych odbiorców towarów i usług, przy jednoczesnym naliczaniu podatku na każdym etapie obrotu, jest wskazane w ust. 2, prawo do odliczenia od podatku należnego podatku zapłaconego przy nabyciu towarów i usług. Ograniczenie prawa do odliczenia podatku przez podatnika, podobnie jak wszelkie odstępstwa od zasady powszechności opodatkowania, powinny mieć charakter wyjątkowy i mogą być wprowadzane jedynie na podstawie wyraźnych przepisów prawa.

Neutralność podatku od wartości dodanej dla podatnika wyraża się, m.in. dążeniem do poszukiwania, wdrażania i ochrony rozwiązań legislacyjnych zapewniających stan prawny, w którym wartość podatku zapłaconego przez podatnika w cenie zakupywanych przez niego towarów i usług wykorzystywanych do celów działalności opodatkowanej, nie będzie stanowić dla podatnika ostatecznego kosztu. Podatnik musi mieć zapewnioną możliwość odzyskania podatku naliczonego związanego ze swoją działalnością opodatkowaną. Wszelkie korzystne dla podatnika konsekwencje wynikające z koncepcji neutralności podatku, są traktowane w doktrynie wspólnego systemu VAT, jako fundamentalne prawo podatnika, nie zaś jako jego przywilej.

Stosownie do art. 168 Dyrektywy 2006/112/WE (odpowiednik art. 17 ust. 2 Szóstej Dyrektywy),

jeżeli towary i usługi wykorzystywane są na potrzeby opodatkowanych transakcji podatnika, podatnik jest uprawniony, w państwie członkowskim, w którym dokonuje tych transakcji, do odliczenia następujących kwot od kwoty VAT, którą jest zobowiązany zapłacić:

a)VAT należnego lub zapłaconego w tym państwie członkowskim od towarów i usług, które zostały mu dostarczone lub które mają być mu dostarczone przez innego podatnika;

b)VAT należnego od transakcji uznanych za dostawy towarów i świadczenie usług zgodnie z art. 18 lit. a) i art. 27;

c)VAT należnego od wewnątrzwspólnotowych nabyć towarów zgodnie z art. 2 ust. 1 lit. b) pkt (i);

d)VAT należnego od transakcji uznanych za wewnątrzwspólnotowe nabycia towarów zgodnie z art. 21 i 22;

e)VAT należnego lub zapłaconego z tytułu importu towarów na terytorium tego państwa członkowskiego.

Jednocześnie należy zaznaczyć, że Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej wielokrotnie stwierdzał, iż prawo do odliczenia zostało wprowadzone, aby całkowicie uwolnić przedsiębiorcę od kosztów podatku VAT zapłaconego lub podlegającego zapłacie w toku jego działalności gospodarczej. Wspólny system podatku od wartości dodanej konsekwentnie zapewnia, że każda działalność gospodarcza, niezależnie od jej celu i efektu, pod warunkiem, że sama podlega VAT, jest opodatkowana w sposób całkowicie neutralny.

Potwierdzeniem powyżej przedstawionej linii orzecznictwa jest m.in. wyrok TSUE w sprawie C-268/83 D. A. Rompelman i E. A. Rompelman-Van Deelen, z którego wynika, że regulacja dotycząca odliczenia, ma za cel całkowicie odciążyć podmiot podlegający opodatkowaniu VAT od podatku od wartości dodanej, który jest winien zapłacić w związku ze swoją działalnością gospodarczą. Wspólny system wartości dodanej zapewnia, że obciążenie podatkiem VAT jest całkowicie neutralne wobec każdego przedsiębiorstwa, niezależnie od celów i wyników przedsiębiorstwa, pod warunkiem, że takie przedsiębiorstwo samo w sobie podlega opodatkowaniu VAT.

Dopełnieniem ww. stanowiska jest orzeczenie Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej w  sprawie C-37/95 pomiędzy Państwem Belgijskim a Ghent Coal Terminal NV, w którym Trybunał stwierdził (odwołując się do zasady neutralności podatku VAT), że w sytuacji kiedy nabycie towarów i usług zostało poczynione z zamiarem wykorzystania ich do działalności opodatkowanej, ale z powodów pozostających poza kontrolą podatnika, nie wykorzystał on nabytych towarów i usług w prowadzeniu tej działalności, prawo podatnika do odliczenia podatku VAT zostaje zachowane. W świetle powołanego wyroku należy stwierdzić, że w  przypadku, gdy zakup danego towaru przez wnioskodawcę jest dokonany z zamiarem wykorzystania tego towaru do działalności opodatkowanej podatkiem od towarów i usług, to pomimo utraty danego towaru z przyczyn niezależnych, tj. w sposób niezawiniony, czy jak to ujął Trybunał – „z powodów pozostających poza kontrolą podatnika”, jego prawo do odliczenia w związku z nabyciem tego towaru zostaje zachowane.

Z uwagi na powyższe należy stwierdzić, że wskazane przepisy ustawy oraz orzeczenia, umożliwiają podatnikowi, w ramach działalności opodatkowanej, odliczenie podatku VAT z tytułu nabycia towarów i usług stanowiących inwestycje z przeznaczeniem na działalność opodatkowaną. Przy czym związek dokonywanych zakupów z działalnością podatnika może mieć charakter bezpośredni lub pośredni.

O bezpośrednim związku dokonywanych zakupów z działalnością gospodarczą można mówić wówczas, gdy nabywane towary służą np. dalszej odsprzedaży – towary handlowe lub też nabywane towary i usługi są niezbędne do wytworzenia towarów lub usług, będących przedmiotem dostawy; bezpośrednio więc wiążą się z czynnościami opodatkowanymi wykonywanymi przez podatnika.

O pośrednim związku dokonanych zakupów z działalnością podatnika można mówić wówczas, gdy zakup towarów i usług nie przyczynia się bezpośrednio do uzyskania przychodu przez podatnika, np. poprzez ich odsprzedaż, lecz poprzez wpływ na ogólne funkcjonowanie przedsiębiorstwa jako całości, przyczynia się do generowania przez dany podmiot obrotów. Aby jednak można było wskazać, że określone zakupy mają chociażby pośredni związek z działalnością, istnieć musi związek przyczynowo-skutkowy pomiędzy dokonanymi zakupami towarów i usług, a powstaniem obrotu.

Wymóg zachowania związku zakupów z działalnością opodatkowaną, akcentowany jest w   orzecznictwie Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej. W orzeczeniu z 6 kwietnia 1995 r., (w sprawie C-4/94, BLP Group plc v. Commissioners of Customs & Excise) TSUE stwierdził, że powstanie prawa do odliczenia podatku jest uzależnione od bezpośredniego i   niezwłocznego związku z transakcjami opodatkowanymi. Także w wyroku z 8 czerwca 2000  r. (w sprawie C-98/98, Commissioners of Customs and Excise a Midland Bank plc) TSUE nie miał wątpliwości, że artykuł 2 Pierwszej Dyrektywy i artykuł 17 ust. 2, 3 i 5 Szóstej Dyrektywy w sprawie harmonizacji ustawodawstw Państw Członkowskich w odniesieniu do podatków obrotowych należy interpretować w taki sposób, aby warunkiem odliczenia przez podatnika VAT oraz podstawą do ustalenia zakresu tego prawa było zasadniczo istnienie bezpośredniego związku pomiędzy daną transakcją nabycia, a daną transakcją (lub transakcjami) sprzedaży, uprawniającymi do dokonania odliczenia. Ponadto, w wyroku z 13 marca 2008 r. w sprawie C-437/06 Securenta, Trybunał przesądził, że w sytuacji, gdy podatnik wykonuje działalność gospodarczą i działalność niemającą charakteru gospodarczego, prawo do odliczenia z tytułu ewentualnych wydatków jest dopuszczalne jedynie w zakresie, w jakim wydatki te można przyporządkować działalności gospodarczej podatnika.

Z informacji przedstawionych we wniosku wynika, że są Państwo zarejestrowanym czynnym podatnikiem VAT rozliczającym się za okresy miesięczne. Przedmiotem Państwa działalności jest  (...) i produkcja z nich (...), będących przedmiotem sprzedaży (i źródłem uzyskiwanego obrotu). Sprzedaż ta podlega opodatkowaniu podatkiem VAT wg stawek innych niż „zwolnione”.

Spółka dokonuje ponadto sprzedaży zwolnionej, stanowi ona jednak marginalną część obrotów osiąganych ze sprzedaży towarów i usług. Proporcja roczna udziału sprzedaży opodatkowanej w sprzedaży ogółem (ustalana wg zasad określonych w art. 90 ust. 2 i dalsze ustawy o VAT) za ostatnie lata przekraczała 99,5%, co - w związku z brzmieniem art. 90 ust. 4 oraz art. 90 ust. 10 pkt 1 ustawy o VAT - daje Państwu pełne prawo do odliczenia VAT od zakupów związanych z tzw. sprzedażą mieszaną (tj. opodatkowaną i zwolnioną z VAT).

Z uwagi na specyfikę prowadzonej działalności gospodarczej (..) należą Państwo do (...) odbiorców energii elektrycznej, która wykorzystywana jest w procesach produkcyjnych. Dlatego też pracują Państwo nad wdrażaniem technologii, które pozwolą na ograniczenie kosztów zużycia energii oraz na pozyskanie jej z nowych, ekologicznych źródeł, a jednocześnie częściowe uniezależnienie od dostawców zewnętrznych energii.

Aktualny stan wiedzy pozwala przy tym na przyjęcie, że drogą do realizacji ww. celów mogą być inwestycje w: (i) energetykę wiatrową, (ii) farmy fotowoltaiczne, (iii) energetykę jądrową, lub ewentualnie w (iv) inne formy pozyskiwana energii (ze źródeł konwencjonalnych lub niekonwencjonalnych), w zależności od aktualnych uwarunkowań ekonomicznych, środowiskowych i prawnych oraz możliwości wynikających z postępu technicznego.

Wybór określonej technologii produkcji energii elektrycznej oraz dostosowanie do istniejących okoliczności formy organizacyjno-prawnej realizowanego przedsięwzięcia, poprzez podjęcie decyzji o prowadzeniu projektu energetycznego samodzielnie lub poprzez powołanie / wykorzystanie spółki zależnej / akwizycję spółki z branży OZE (co nie będzie podyktowane zamiarem jej przyszłej odsprzedaży, a jedynie zabezpieczeniem Państwu dostępu do zakupu niskoemisyjnej energii, niezbędnej dla wytwarzania towarów, będących przedmiotem sprzedaży opodatkowanej VAT) wymaga często przeprowadzenia szeregu analiz, w tym z wykorzystaniem świadczących usługi doradcze firm zewnętrznych.

We wniosku wskazali Państwo co mogą one obejmować.

Przy tak przedstawionym opisie sprawy powzięliście Państwo wątpliwości dotyczące prawa do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktur zakupu usług opisanych we wniosku dotyczących projektów związanych z energetyką.

Jak zostało wyżej wskazane, warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest niewątpliwy i bezsporny związek zakupów z  wykonanymi czynnościami opodatkowanymi. Przy czym istotna jest intencja nabycia, tzn. jeśli dany towar ma służyć wykonywaniu czynności opodatkowanych, wówczas po spełnieniu wymienionych w art. 86 ustawy wymogów formalnych, odliczenie jest prawnie dozwolone, pod warunkiem że nie wyłączają go inne przepisy ustawy lub aktów wykonawczych.

W świetle przedstawionego we wniosku opisu stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego i przywołanych przepisów należy stwierdzić, że skoro w ramach prowadzonej działalności gospodarczej nabywają Państwo Usługi doradcze, dzięki którym mogą Państwo:

- właściwie ocenić skutki rozważanych scenariuszy oraz w sposób racjonalny wybrać najbardziej dla niej optymalną technologię produkcji energii,

- dostosować do istniejących uwarunkowań formę organizacyjno-prawną realizowanego przedsięwzięcia energetycznego,

- wdrożyć w przyszłości rozwiązania, które to pozwolą na ograniczenie kosztów zużycia energii oraz pozyskanie jej z nowych, ekologicznych źródeł i jednocześnie uniezależni Państwa od dostawców zewnętrznych i zabezpieczy możliwość dostępu do energii,

to nabywane usługi doradcze mają pośredni związek z prowadzoną przez Państwa działalnością gospodarczą.

Wskazują Państwo we wniosku, że usługi świadczone przez Państwa w ramach jej działalności gospodarczej co do zasady podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, przy czym  marginalna część świadczonych przez Spółkę usług jest zwolniona od podatku od towarów i usług. Proporcja roczna udziału sprzedaży opodatkowanej w sprzedaży ogółem za ostatnie lata przekraczała 99,5%, co w związku art. 90 ust. 10 pkt 1 ustawy ustawy o VAT daje pełne prawo do odliczenia VAT od zakupów związanych z tzw. sprzedażą mieszaną, tj. opodatkowaną i zwolnioną z VAT. Nabywane przez Państwa usługi dotyczące projektów związanych z energetyką w całości mają być związane z energetyką - w energochłonnej działalności (...), opodatkowanej VAT. Projekt ma zapewnić Państwu zabezpieczenie dostępu do niskoemisyjnego i ekologicznego źródła energii wykorzystywanej do prowadzenia przez Spółkę działalności opodatkowanej VAT i generowania sprzedaży (wytwarzania towarów), która w całości podlega opodatkowaniu VAT.

Zatem wydatki związane z nabyciem usług dotyczących projektów związanych z energetyką mają pośrednio wpływ na prowadzoną przez Spółkę działalność w zakresie górnictwa i hutnictwa.

W związku z powyższym, skoro nabywane usługi dotyczące projektów związanych z energetyką są/będą w całości związane z Państwa działalnością opodatkowaną podatkiem VAT prowadzoną przez Państwa, to Państwa Spółce, będącej czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług, przysługuje/będzie przysługiwać, na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego na podstawie otrzymanych faktur dokumentujących zakup ww. usług. Prawo to przysługuje/będzie przysługiwać pod warunkiem niezaistnienia ograniczeń wskazanych w art. 88 ustawy.

W świetle powyższego Państwa stanowisko, że Spółce przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktur zakupu przedstawionych w opisie stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego usług, dotyczących projektów związanych z energetyką, jest prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Państwo przedstawiliście i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia oraz zdarzenia przyszłego i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

Należy zauważyć, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (oraz z opisem zdarzenia przyszłego) podanym w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Jednocześnie należy podkreślić, że niniejsza interpretacja została wydana na podstawie przedstawionego we wniosku opisu sprawy co oznacza, że w przypadku gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, kontroli celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.). Aby interpretacja mogła pełnić funkcję ochronną: Państwa sytuacja musi być zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i muszą się Państwo zastosować do interpretacji.

- Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t.j. Dz. U. z 2022 r. poz. 329 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00