Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka

Interpretacja indywidualna z dnia 15 maja 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0112-KDIL2-1.4011.239.2024.2.AK

Skutki podatkowe otrzymania renty wdowiej z Niemiec po zmarłym małżonku.

Interpretacja indywidualna

– stanowisko prawidłowe

Szanowna Pani,

stwierdzam, że Pani stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku dochodowym od osób fizycznych jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

4 marca 2024 r. wpłynął Pani wniosek z 27 lutego 2024 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy podatku dochodowego od osób fizycznych. Uzupełniła go Pani – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 29 kwietnia 2024 r. (wpływ 6 maja 2024 r.). Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego

Po śmierci Pani męża xx lutego 2021 r. została przyznana Pani renta wdowia przez niemiecką instytucję Deutsche Rentenversicherung. Jest to niewielka kwota, od lipca 2021 r. do chwili obecnej otrzymała Pani (…) EUR. Począwszy od pierwszych wpływów bank opodatkował Pani rentę.

W związku z konsultacją z radcą prawnym uzyskała Pani informację, że bank nie powinien opodatkować wpływów, gdyż podatek został pobrany przez niemiecki urząd skarbowy.

Wyjaśniała Pani tę sprawę osobiści i listownie. Za każdym razem uzyskując odpowiedź, że podatek powinien być pobrany w Polsce.

Rozliczenie roczne wykonuje za Panią urząd skarbowy. W tym roku otrzymała Pani z niemieckiego urzędu skarbowego – Finanzamt Neubrandenburg (RIA) potwierdzenie zeznania podatkowego za rok 2021 i 2022, którego miała Pani dokonać w polskim urzędzie skarbowym.

W urzędzie skarbowym uzyskała Pani informację, że nie może Pani otrzymać potwierdzenia rozliczenia podatkowego za rok 2021 i 2022, gdyż nie została Pani rozliczona z powodu pobierania podatku przez bank za wpływy z Deutsche Rentenversicherung. Nadmieniła Pani również, że o tym fakcie nie została Pani poinformowana. W urzędzie skarbowym otrzymała Pani informację, że w celu wyjaśnienia tej sytuacji powinna Pani zwrócić się do Krajowej Informacji Skarbowej.

Dodatkowo wskazała Pani, że rozliczenie (skarbowe) podatkowe za rok 2023 będzie również niemożliwe z powodu wyżej opisanego.

W uzupełnieniu wniosku podała Pani, że wniosek dotyczy lat podatkowych od lipca 2021 r. do chwili obecnej.

W okresie którego dotyczy wniosek była Pani wyłącznym rezydentem podatkowym w Polsce.

Świadczenie – renta wdowia, były i są wypłacane z niemieckiego obowiązkowego systemu ubezpieczeń socjalnych.

Pytania

Czy bank prawidłowo pobiera zaliczki? Czy za lata wstecz można złożyć zeznanie podatkowe i pobrane nieprawnie zaliczki przez bank zostaną przekazane do zwrotu?

Pani stanowisko w sprawie (zaprezentowane w uzupełnieniu wniosku)

W Pani ocenie, bank nieprawidłowo pobrał zaliczki.

Kontaktowała się Pani z bankiem oddział (…) w sprawie nieprawnie pobranych zaliczek podatkowych. Bank nie zmienił decyzji co do opodatkowania Pani renty wdowiej wypłacanej przez niemiecki obowiązkowy system ubezpieczeń socjalnych. Dlatego uważa Pani, że ma Pani prawo do wstecznego zeznania podatkowego, a zaliczki powinny zostać przekazane do zwrotu.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawiła Pani we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 3 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 226 ze zm.):

Osoby fizyczne, jeżeli mają miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, podlegają obowiązkowi podatkowemu od całości swoich dochodów (przychodów) bez względu na miejsce położenia źródeł przychodów (nieograniczony obowiązek podatkowy).

Na podstawie art. 3 ust. 1a ww. ustawy:

Za osobę mającą miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej uważa się osobę fizyczną, która:

1)posiada na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej centrum interesów osobistych lub gospodarczych (ośrodek interesów życiowych) lub

2)przebywa na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej dłużej niż 183 dni w roku podatkowym.

Jak wynika z art. 3 ust. 2a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Osoby fizyczne, jeżeli nie mają na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej miejsca zamieszkania, podlegają obowiązkowi podatkowemu tylko od dochodów (przychodów) osiąganych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej (ograniczony obowiązek podatkowy).

Według art. 4a ustawy:

Przepisy art. 3 ust. 1, 1a, 2a i 2b stosuje się z uwzględnieniem umów w sprawie unikania podwójnego opodatkowania, których stroną jest Rzeczpospolita Polska.

Z treści wniosku wynika, że po śmierci Pani męża, przyznano Pani w 2021 r. rentę wdowią. Renta wdowia stanowi świadczenie, wypłacane Pani z niemieckiego obowiązkowego systemu ubezpieczeń socjalnych.

Powzięła Pani wątpliwość, czy w związku z wypłatą na Pani rzecz ww. renty wdowiej, bank słusznie pobiera zaliczki oraz czy za lata 2021, 2022 i 2023 może Pani złożyć zeznania podatkowe, w celu otrzymania zwrotu pobranych przez bank zaliczek.

W związku z powyższym, zastosowanie znajdą postanowienia umowy między Rzecząpospolitą Polską a Republiką Federalną Niemiec w sprawie unikania podwójnego opodatkowania w zakresie podatków od dochodu i od majątku, podpisanej w Berlinie 14 maja 2003 r. (t. j. Dz. U. z 2005 r. nr 12 poz. 90).

W świetle art. 18 ust. 1 tej Umowy:

Emerytury i podobne świadczenia lub renty, otrzymywane przez osobę mającą miejsce zamieszkania w Umawiającym się Państwie z drugiego Umawiającego się Państwa, podlegają opodatkowaniu tylko w tym pierwszym Państwie.

Ogólną zasadą jest więc opodatkowanie rent uzyskiwanych z Niemiec, przez osobę mającą miejsce zamieszkania w Polsce, w kraju miejsca zamieszkania tj. w Polsce. Wyjątek dotyczy sytuacji, gdy renta jest wypłacana z obowiązkowego systemu ubezpieczeń socjalnych, bowiem wówczas w świetle art. 18 ust. 2 Umowy:

Bez względu na postanowienia ustępu 1 niniejszego artykułu płatności otrzymywane przez osobę mającą miejsce zamieszkania w jednym Umawiającym się Państwie z obowiązkowego systemu ubezpieczeń socjalnych drugiego Umawiającego się Państwa, podlegają opodatkowaniu tylko w tym drugim Państwie.

Wobec powyższego stwierdzam, że renta wdowia wypłacana z obowiązkowego systemu ubezpieczeń socjalnych Niemiec, zgodnie z art. 18 ust. 2 ww. umowy nie podlega opodatkowaniu w Polsce.

W konsekwencji, nie jest Pani zobowiązana do płacenia z tytułu otrzymywania z Niemiec renty wdowiej podatku dochodowego od osób fizycznych.Powyższe oznacza, że bank w Polsce nie powinien od tego świadczenia pobierać zaliczek na podatek dochodowy od osób fizycznych.

Odnosząc się do kwestii zwrotu niesłusznie pobranego podatku wyjaśniamy, że stosownie do art. 72 § 1 ustawy z 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.)

Za nadpłatę uważa się kwotę:

1.nadpłaconego lub nienależnie zapłaconego podatku;

2.podatku pobraną przez płatnika nienależnie lub w wysokości większej od należnej;

3.zobowiązania zapłaconego przez płatnika lub inkasenta, jeżeli w decyzji, o której mowa w art. 30 § 4, określono je nienależnie lub w wysokości większej od należnej;

4.zobowiązania zapłaconego przez osobę trzecią lub spadkobiercę, jeżeli w decyzji o ich odpowiedzialności podatkowej lub decyzji ustalającej wysokość zobowiązania podatkowego spadkodawcy określono je nienależnie lub w wysokości większej od należnej.

Na podstawie art. 75 1

Jeżeli podatnik kwestionuje zasadność pobrania przez płatnika podatku albo wysokość pobranego podatku, może złożyć wniosek o stwierdzenie nadpłaty podatku.

Zgodnie z art. 75 § 2 Ordynacji podatkowej:

Uprawnienie do złożenia wniosku o stwierdzenie nadpłaty przysługuje podatnikom, płatnikom i inkasentom oraz osobom, które były wspólnikami spółki cywilnej w momencie rozwiązania spółki w zakresie zobowiązań spółki. Płatnik lub inkasent jest uprawniony do złożenia wniosku o stwierdzenie nadpłaty, jeżeli wpłacony podatek nie został pobrany od podatnika.

Jak stanowi art. 75 § 3 Ordynacji podatkowej:

Jeżeli z przepisów prawa podatkowego wynika obowiązek złożenia zeznania (deklaracji), to podatnik, płatnik lub inkasent równocześnie z wnioskiem o stwierdzenie nadpłaty jest obowiązany złożyć skorygowane zeznanie (deklarację).

W myśl art. 75 § 4 Ordynacji podatkowej:

Jeżeli prawidłowość skorygowanego zeznania (deklaracji) nie budzi wątpliwości, organ podatkowy zwraca nadpłatę bez wydawania decyzji stwierdzającej nadpłatę. W takim przypadku korekta wywołuje skutki prawne.

Z art. 79 § 2 ww. ustawy wynika, że:

Prawo do złożenia wniosku o stwierdzenie nadpłaty oraz wniosku o zwrot nadpłaty wygasa po upływie terminu przedawnienia zobowiązania podatkowego, chyba że ustawy podatkowe przewidują inny tryb zwrotu podatku.

Przepis art. 81 § 1 wspomnianej ustawy Ordynacja podatkowa wskazuje, że:

Jeżeli odrębne przepisy nie stanowią inaczej, podatnicy, płatnicy i inkasenci mogą skorygować uprzednio złożoną deklarację.

Z kolei w myśl art. 82 § 2 ww. ustawy:

skorygowanie deklaracji następuje przez złożenie korygującej deklaracji.

Na podstawie przedstawionego stanu faktycznego oraz zacytowanych wyżej przepisów, stwierdzam, że w związku z opodatkowaniem w Polsce renty wdowiej, którą otrzymuje Pani z obowiązkowego systemu ubezpieczeń socjalnych w Niemczech, ma Pani prawo złożyć we właściwym urzędzie skarbowym wniosek o stwierdzenie nadpłaty podatku dochodowego od osób fizycznych za lata 2021-2023 wraz z korektami zeznań rocznych za ww. lata.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Pani przedstawiła i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Pani sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pani do interpretacji.

·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pani prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1634 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.).

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00