Miejsce zamieszkania czy zameldowania - gdzie złożyć zeznanie roczne?
Pełnienie funkcji członka zarządu przez cudzoziemca powoduje także konsekwencje w prawie podatkowym. Dotyczy to podatku dochodowego od osób fizycznych, osób prawnych oraz rodzi obowiązki informacyjne i sprawozdawcze. W artykule przedstawiamy obowiązki informacyjne i dokumentacyjne spółki, wynikające z wypłat wynagrodzenia członkowi zarządu, będącego cudzoziemcem.
Od kilku lat mieszkam i prowadzę jako osoba fizyczna firmę zarejestrowaną w Warszawie. Nie mam jednak stałego zameldowania w stolicy. Mam problemy przy próbach rozliczania się z podatku dochodowego w urzędach skarbowych w Warszawie, których pracownicy odsyłają mnie do urzędu skarbowego właściwego ze względu na adres stałego zameldowania.
Na początku bieżącego roku niektórzy z podatników spotkali się z sytuacją, w której urząd skarbowy właściwy od lat w sprawach PIT-4 nagle uznał, że właściwym wcale nie jest. W najbliższym czasie spotkać to może kolejne osoby.
Prowadzę sprawy płacowe w spółce z o.o. Uchwałą rady nadzorczej 1 maja br. prezesem zarządu naszej spółki został obywatel Szwecji. Nowy szef zakupił apartament w naszym mieście, jednak co weekend odwiedza swoją rodzinę w Sztokholmie (tam również posiada nieruchomość). Czy można uznać, że osoba ta ma miejsce zamieszkania w Polsce, a jeśli nie, to w jaki sposób opodatkować przychody cudzoziemca? Czy
Pracodawca powinien pamiętać, że ze względu na ochronę pracownika ograniczono swobodę stron w zakresie umownego określenia jurysdykcji dla stosunku pracy. Jeśli w umowie zostaną zawarte sprzeczne z prawem postanowienia w tym zakresie, nie wywołają one skutków prawnych.
Nieodpłatne udostępnienie pracownikom nieruchomości mieszkalnych nie podlega VAT. Ich odpłatne udostępnienie podlega zwolnieniu od podatku. W przypadku udostępniania pracownikom cudzej (wynajmowanej) nieruchomości mieszkalnej kwestią problematyczną jest stawka na fakturze. Pojawia się pytanie, czy faktura otrzymana przez pracodawcę (najemcę) powinna zawierać VAT według stawki 23% czy zwolnienie od
Tak zwane podleganie ustawodawstwu państwa członkowskiego przez pracownika jest jednym z pięciu warunków, które należy spełnić, aby było dopuszczalne delegowanie pracownika z Polski do pracy na terenie Unii Europejskiej, obszaru EOG oraz Szwajcarii. Warunek ten budził pewne wątpliwości w praktyce. Zostały one rozstrzygnięte w jednym z najnowszych orzeczeń Trybunału Sprawiedliwości UE. Warunek „podlegania
PROBLEM Jesteśmy firmą świadczącą usługi zdrowotne. Część usług świadczymy na terenie Francji. W tym celu delegujemy tam pracowników. Pracownica, która ma być delegowana na okres 6 miesięcy, jest obywatelką Ukrainy, ale posiada Kartę Polaka. Ze względu na dotychczasową praktykę ZUS - kwestionowania miejsca zamieszkania w przypadku obywateli państw trzecich - chcielibyśmy się dowiedzieć, czy jest możliwe
Zmiany w przepisach wprowadzone przez Polski Ład wejdą w życie 1 stycznia 2022 r. Przewidują one m.in.: podwyższenie do 30 000 zł rocznej kwoty wolnej od podatku, wprowadzenie nowej skali podatkowej, nowego limitu dla I progu podatkowego i kwoty zmniejszającej miesięczne zaliczki na podatek dochodowy oraz dodatkowego odliczenia od podatku a także likwidację odliczenia składki na ubezpieczenie zdrowotne
PROBLEM X urodził się w Niemczech w 1992 r. i tam zamieszkiwał do 2022 r. Rodzice X są Polakami, którzy przesiedlili się do Niemiec w latach osiemdziesiątych. Od 2010 r. był zameldowany u swoich dziadków w Polsce i wtedy uzyskał numer PESEL. W Niemczech skończył szkołę, studia i podejmował pierwszą pracę. W sierpniu 2022 r. powrócił do Polski i uzyskał stałe zameldowanie. X planuje rozpocząć działalność